Individanpassad träning med bas i pilatesteknik

reformer johanna3

Vi jobbar med tanken att hitta rätt övningar för just dig, bl a med hjälp av pilatesteknik men även annan funktionell träning. Genom analys av vad du har för mål, hur din kropp mår idag, gamla skador osv skapar vi ett upplägg för din träning som gradvis utvecklas.
Ibland får du ”hemläxor” och ditt resultat är ofta en kombination av träningen i studion och din hemmaträning. Vi vet alla att det ibland är svårt att hitta motivation, tid eller kraft att komma igång, därför är även den mentala biten en aspekt av vår träning. Vi blir ett team där vi tillsammans strävar mot ditt mål, ibland i kombination med manuell behandling om vi behöver hjälpa kroppen att släppa spänning och fungera bättre. ( Läs mer under manuell/fasciell behandling.)

Detta passar dig om du

- Utövar yoga eller dans regelbundet men dras med ständiga skador eller obalanser
- Söker efter bra vardagsträning för att hålla dig smärtfri och pigg
- Behöver rehabträning efter en skada
- Är gravid eller just har fött barn
- Söker nya utmaningar inom träning

reformer johanna2

Till vår hjälp har vi dels olika redskap som t ex bollar, stabiliseringsrulle, wobblies, viktredskap men vi använder oss även av pilatesmaskinerna Stability Chair och V2 MAX PLUS Reformer. Maskinerna kan ge både ett tuffare motstånd där det behövs, eller en avlasning där du inte riktigt själv har styrkan på plats. De är även mycket användbara vid t ex graviditet eller rehabträning tack vare att man både kan jobba liggandes, sittandes eller ståendes. 

Du bokar din tid via Boka Direkt här.

 

Joseph Pilatesjoseph at age 82

Skaparen av denna unika träningsform var tysken Joseph Pilates, född i Düsseldorf i slutet av 1800-talet. Som barn var han liten och svag, och ofta sjuk. Han märkte dock tidigt att träning gjorde honom fysiskt starkare och även friskare, vilket ledde till att han under hela sin uppväxt testade på olika träningsformer. Han provade dels västerländska tekniker som styrketräning, simning och boxning, men också många österländska träningsformer som yoga, meditation och olika slags kampsporter. Han märkte att varje träningsform gav resultat på olika plan och han utarbetade det vi idag kallar pilatestekniken - styrketräning med fokus på att stärka djupa bål- och ryggmuskler för att ge god hållning, i kombination med smidighet och en effektiv andning.

Även om det idag finns många pilatesklasser på gym och träningsanläggningar så är tekniken från börjad skapad som personlig träning, där varje individ får en hållningsanalys för att sedan få ett skräddarsytt träningsprogram. Joseph byggde specialdesignade pilatesmaskiner med hjälp av stålfjädrar som ger gradvis motstånd i rörelsen och resultatet blir en smidig och stark kropp. Designen är densamma idag och ligger helt rätt i tiden eftersom funktionell träning är ett bra sätt att hitta balans mellan kroppens alla muskelgrupper, oavsett om syftet är att optimera resultatet inom din idrott eller att orka bära hem tunga matkassar. Joseph sa själv att han ligger 50 år före sin tid i sitt sätt att se på träning och det har visat sej stämma mycket bra.

 

joseph i ref one leg

Joseph Pilates i sin reformer